وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره ممنوعيت خروج از سقف سرعت تعيين شده در تعرفههاي جديد اينترنت گفت: سرعت هر سرويس بايد رعايت شود، مدل اقتصادي اين مصوبه فروش سرعت است و منطق اقتصادي ارائه سرعت بيشتر مجاني توجيه اقتصادي ندارد.
وايمکس نيوز- محمد جواد آذري جهرمي در نخستين نشست خبري با خبرنگاران در پاسخ به سوال فارس درباره مبهم بودن روش محاسبه سقف مصرف منصفانه در تعرفههاي جديد اينترنت ثابت نامحدود که به گفته وزير براي مثال سقف 20 گيگ به معناي 10 گيگ اينترنت بينالملل و به گفته معاون وزير سقف 20 گيگ به معناي 20 گيگ اينترنت بينالملل است، گفت: محتواي توضيح من و معاونم يکسان و هر دو صحيح بود و تنها مثال توضيح معاونم اشتباه بود بنابراين سخن آخر اين است که براي مثال در سقف مصرف منصفانه 20 گيگ، کاربر ميتواند حداکثر از 20 گيگ ترافيک داخلي و 10 گيگ ترافيک خارجي استفاده کند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار فارس درباره ممنوعيت خروج از سقف سرعت مشخص شده در سطوح سرويس تعرفههاي جديد اينترنت ثابت که براي مثال برخي شرکتها به جاي سرعت 2 تا 16 مگ را ارائه کردهاند، گفت: طبق مصوبه 266 کميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات سرعت هر سرويس بايد رعايت شود. مدل اقتصادي اين مصوبه فروش سرعت است و منطق اقتصادي ارائه سرعت بيشتر مجاني توجيه اقتصادي ندارد.
وي در پاسخ به اين سوال که بنابراين آيا ارائه سرعت بيشتر از سقف سرويس ممنوع است يا خير، گفت: اگر شرکتي ميخواهد از جيب خود به رايگان سرويس بدهد منع نميکنيم مگر اينکه شرکت ديگري شکايت کند.
* ارسال پيامک ارزش افزوده توسط اپراتور مجاز نيست
آذري جهرمي همچنين با اشاره به ساماندهي پيامکهاي تبليغاتي مزاحم از طريق راهاندازي سامانه پيامکي گفت: پس از راهاندازي اين سامانه متوجه شديم بزرگترين مزاحم مشترکان، اپراتورها هستند و ارسال پيامکهاي ارزش افزوده کسب و کارها از سرشماره اپراتورها منطقي نيست و اگر کسي ميخواهد تبليغ کند بايد از مشترک اجازه بگيرد.
* کاربران مصرف کم از سرويس موبايل و TDLTE استفاده کنند
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين در پاسخ به اين سوال که تعرفه سقف اينترنت براي کاربران کم مصرف به صرفه نيست، گفت: اين سوال را بايد اينطور اصلاح کنيم که کاربراني که مثلاً 3 گيگ مصرف ماهانه دارند و علاقهمند به مصرف حجمي هستند از سرويسهاي موبايل يا TDLTE استفاده کنند.
* روال تعيين سايتهاي داخلي داراي تخفيف 50 درصدي تغيير پيدا ميکند
وزير ارتباطات درباره تغيير روال سايتهاي مشمول ترافيک خارجي گفت: تعيين 500 سايت داخلي داراي تخفيف 50 درصدي اگرچه روال مطلوبي نبود اما شروع طرح بود زيرا اپراتورها با اين مدل موافق نبودند و براي اجراي آن بهانه ميآوردند.
وي گفت: 2 روش براي پيشبرد اين طرح وجود دارد که نظر وزارت ارتباطات ايجاد پورتالي براي ثبت دارندگان محتواي داخلي است که اجراي آن در دستور کار قرار دارد.
* تفکيک هزينه ترافيک داخلي و خارجي نقض بيطرفي در دسترسي به اطلاعات نيست
وي در پاسخ به سوال ديگري که آيا تفکيک اينترنت به ترافيک داخلي و خارجي در مصوبه جديد تعرفههاي جديد اينترنت با دسترسي يکسان به اطلاعات تعارض دارد، گفت: اين موضوع نقض بيطرفي در دسترسي به اطلاعات نيست و حتي اپراتورهاي خارجي نيز براي دسترسي به اطلاعات داخلي پيشنهاد ويژه در نظر ميگيرند.
* پيشنهاد شرکتهاي آزمايشي کارآفرين با مسئوليت محدود براي حل مشکلات قانوني کسب و کارهاي نوپا
وي از اقدامات اورژانسي براي اصلاح و بهبود کيفيت بازيهاي آنلاين خبر داد.
جهرمي با اشاره به تعامل وزارت ارتباطات با کسب و کارهاي بخش خصوصي گفت: در ديدار با فعالان بخش خصوصي آنها از ما کمک نميخواهند بلکه فقط ميخواهند مانع ايجاد نکنيم، کسب و کارهاي نوپا دو مشکل اساسي دارند که يکي از مهمترين آنها پروندههاي بيمهاي است که اين کسب و کارها حتي در صورت عدم موفقيت 2 سال بعد از تعطيلي با پروندههاي بيمهاي روبرو ميشوند و به آدمهاي ممنوعالخروج تبديل شدهاند که ادامه اين رويه باعث اضافه شدن بيدليل آدمهاي دچار مشکل ميشود.
وي گفت: در اين رابطه پيشنهاد ايجاد شرکتهاي آزمايشي کارآفرين با مسئوليت محدود و داراي قوانين بيمهاي ارائه شده که آمار اشتغال را نيز شفاف ميکند.
وي گفت: همچنان که صندوق VCها در بورس ايجاد شده در نظر داريم قوانين کلادفايندينگ را تصويب کنيم و کميتهاي نيز براي جلوگيري از برخورد سليقهاي متشکل از چندين سازمان فعاليت خواهد کرد.
* با 3 فاز شبکه ملي اطلاعات چرخ ايجاد شبکه ملي به گردش درآمد
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به برنامه افزايش نسل 3 و 4 موبايل در کشور گفت: پيشبيني ميکنيم پوشش نسل 4 در کشور سريعتر از نسلهاي قبل باشد و از اپراتورها خواستهايم براي پوشش سريعتر دقت را فداي سرعت نکنند.
وي درباره راهاندازي 3 فاز شبکه ملي اطلاعات در دولت قبل گفت: برخي ميگويند راهاندازي اين فازها اصلاح وضع موجود بوده که هرچه تلقي شود ايرادي نميگيريم و معتقديم با اين 3 فاز چرخ ايجاد شبکه ملي اطلاعات را به گردش در آورديم.
به گفته وي در 3 ماه گذشته با همکاري وزارت ارتباطات و مرکز ملي فضاي مجازي سندي براي نظارت بر اجراي شبکه ملي اطلاعات و تطبيق رعايت الزامات اين شبکه ابلاغ شده که مسئوليت اين نظارت به عهده يک نهاد بيطرف قرار داده خواهد شد.
وي يادآور شد: شبکه ملي اطلاعات مانند تيري در تاريکي است که سياسيون آن را پروژه بيانتها ميبينند که هر وقت خواستند بتوانند به آن گير بدهند و برخي علما آن را شبکه ميبينند که در آن گناهي اتفاق نخواهد افتاد.
وي در پاسخ به انتقادات ديگري از توسعه اينترنت در روستاها گفت: برخي ميگويند اولويت نياز روستاها اينترنت نيست و اينترنت را براي سرگرمي به روستاها بردهايد در حاليکه توسعه اينترنت در روستاها با هدف سرگرمي انجام نشده و هدف بهينه شدن زيرساختها براي ارائه سرويس بوده است.
* برقراري اولين قرارداد ترانزيت ترافيک از مسير جنوب به شمال
وزير ارتباطات از اهداي پروانه به 2 اپراتور خصوصي خبرداد و گفت: به طور پيشبيني با ورود اين 2 اپراتور خصوصي بازار پستي 2 برابر ميشود.
جهرمي همچنين از برقراري اولين مسير جنوب به شمال ترانزيت به ظرفيت 300 گيگابيت بر ثانيه در دولت دوازدهم خبرداد و گفت: در اين مسير هيچگاه ترانزيتي نداشتهايم. مجموع بازار ايران يک ترابيت است که در برنامه ششم بايد به 30 ترابيت برسد يعني بايد 30 برابر رشد کنيم.
* شرکتهاي تاکسي آنلاين بايد براي رصد ليست برنامههاي گوشي از کاربرانشان عذرخواهي کنند
جهرمي درباره رصد برنامههاي روي گوشي سفيران شرکتهاي حمل و نقل اينترنتي گفت: درباره حکم قضايي مسدود شدن اين اپليکيشن ويز و منع استفاده از آن دعوايي نداريم اما درباره نحوه ابلاغ ايراداتي مطرح است که شرکت اپليکيشن تاکسي اينترنتي هنگام نصب تائيد کاربر را براي دسترسي به برنامههاي گوشي گرفته و اين مورد رضايت نيست. در اينباره دو اقدام انجام شده است، نخست اينکه به صورت شفاف اعلام کرديم اين شيوه صحيح نبوده و شرکتهاي تاکسي اينترنتي بايد بابت اين موضوع از کاربرانشان عذرخواهي کنند دوم اينکه براي اجراي حکم قضايي تدابير ديگري بيانديشند که با توجه به اين موضوع نظام اعتبارسنجي براي اپليکيشنها را پيشنهاد داريم.
وي گفت: اگر تجهيز يا گوشي توسط شرکت تأمين ميشد ايراد دخل و تصرف در اموال ديگران بر آن حاکم نبود.
* فيلترينگ هوشمند با HTTPS عملاً ممکن نيست
وي درباره موفق نبودن پروژه فيلترينگ هوشمند گفت: با پيشرفت برنامهها اکنون اغلب برنامهها از پروتکل HTTPS استفاده ميکنند که عملاً امکان فيلترينگ هوشمند روي آنها وجود ندارد.
* 2 مرحله رايزني با دستگاه قضايي بيفايده بود
وي در پاسخ به سوال ديگري درباره وعده پيگيري رفع محدوديت تماس صوتي تلگرام گفت: 2 مرحله با دادستاني مذاکره کرديم اما همچنان دستگاه قضا بر ادامه مسدود بودن اين سرويس تاکيد دارد و اعتقادي به باز کردن اين سرويس ندارد.
* خلاقيتها براي کلاهبرداري از رجيستري کارساز نيست
وزير ارتباطات تاکيد کرد: طرح رجيستري گوشي موبايل به جز شماره 7777 هيچ شماره ديگري ندارد و عليرغم خلاقيت زياد برخي شهروندان در کلاهبرداري براي اين طرح هيچ قرعهکشي، راه ميانبر و راه جعل ديده نشده است و هرنوع تماس با اين مضامين با کاربران کلاهبرداري است.
* لايحه جديد حمايت از مالکيت فکري جوابگوي مالکيت صنعتي نيست
وزير ارتباطات درباره تعيين تکليف قانون حمايت از مالکيت معنوي در مجلس، گفت: برخي معتقدند که اين قانون براي حمايت از کسب و کارهاي نوپا (مالکيت صنعتي) کامل نيست و شايد اين لايحه را براي مالکيت فکري مؤلفان ادامه بدهيم و براي مالکيت صنعتي پيشنهاد ديگري ارائه کنيم يا لايحه را برگردانيم و پيشنهاد را از اول جديدي بنويسيم.
* فيلترينگ طبقهبندي شده تا حدي آماده اجراست
جهرمي درباره طرح غيرهمسانسازي نظام پالايش متناسب با استفاده افراد گفت: تا حدي و براي اجراي اين نظام آمادگي داريم دادستاني شروطي داشت که به آنها پاسخ دادهايم و در صورت صدور مجوز آمادگي اجرايي اين نظام را داريم.
وي گفت: بخشي از پروژه معمول فيلترينگ که به صورت يک پروژه مجزا براي اعمال محدوديت روي يکي از شبکه هاي اجتماعي پياده سازي شد متاسفانه به دليل آنکه بخشي از ترافيک اين شبکه اجتماعي روي الگوريتم رمز رفت، اعمال سياست فيلترينگ هوشمند ممکن نشد.
وي تاکيد کرد: به همين دليل تاثيرگذاري اين پروژه بر روي اين شبکه اجتماعي کم شده است اما به صورت کلي فرايند پالايش هوشمند در حال پيگيري است و فاز دوم آن اتمام يافته و در فاز سوم نيز تجهيزات آن تامين شده است که اميدواريم تا سه ماه ديگر اين پروژه براي فضاي عادي وب آماده پياده سازي شود.
* نتيجه پيگيري حذف اپليکيشنهاي ايراني از اپاستور
وي درباره وعده پيگيري حق اپليکيشنهاي ايراني از اپاستور، گفت: کارگروهي متشکل از چندين وزارتخانه اين موضوع را بررسي کرد و در سفر اخير رياست جمهوري به نيويورک پيگيريهاي لازم انجام شد و موضوع شفاف شد و متوجه شديم که مقررات ويژهاي براي حذف اپليکيشنهاي ايراني از اپاستور وجود نداشته و تنها به دليل بازرسي و سختگيريهاي دولت آمريکا ريسک همکاري با ايرانيها افزايش يافته و به دليل فرار از اين ريسک حذف اپليکيشنها انجام شده است.
منبع:فارس